30 marca 2020 r., Bruksela ? obszerny zestaw zdjęć satelitarnych dowodzi, jak radykalnie spadł poziom zanieczyszczenia powietrza w miastach, na całym świecie dzięki środkom powstrzymującym (ang .lockdown measures) Covid-19. ?Szkody zostały już jednak wyrządzone? pacjentom – ostrzegła European Public Health Alliance ((EPHA).
Niższy poziom dwutlenku azotu (NO?) i cząstek stałych (PM) pochodzących z transportu drogowego mogą przynieść ulgę pacjentom zakażonym koronawirusem. Jednak chroniczne zanieczyszczenie powietrza jest silnym czynnikiem warunkującym występowanie chorób płuc i serca, które są powiązane z wyższymi wskaźnikami śmiertelności w wyniku Covid-19.
Sekretarz generalny EPHA, Sascha Marschang, stwierdził: ?Szkody zostały już jednak wyrządzone. Lata wdychania brudnego powietrza z oparów ulicznych i innych źródeł osłabiały zdrowie wszystkich tych, którzy walczą teraz z Covid-19. Niestety, nawet po skandalu Dieselgate miliony nieodpowiadających normom pojazdów wciąż zanieczyszcza powietrze. Samochody i miasta muszą się oczyścić, a nowy cel UE, jakim jest zerowe zanieczyszczenie (ang. zero pollution), stanowi doskonały powód do podjęcia zdecydowanych działań w celu radykalnego obniżenia poziomu zanieczyszczenia powietrza po zakończeniu pandemii COVID ?.
Rzecznik WHO ds. Zdrowia i jakości powietrza, Rosamund Adoo-Kissi-Debrah, powiedział: ?Straciłem córkę z powodu strasznego poziomu zanieczyszczenia powietrza w pobliżu naszego domu. Problem można przedstawiać w mniej lub w bardziej skomplikowany sposób, ale tak naprawdę stanowi on po prostu sprawę życia i śmierci. Szkoda tylko, że ponownie przypominamy sobie o tym w związku z pandemią Covid-19 ? Zanieczyszczenie powietrza jest największym zagrożeniem dla zdrowia środowiskowego w Europie, a w świetle danych European Environmental Agency (EEA) stanowi ono największy problem w miastach. Pyłki zawieszone (PM), dwutlenek azotu (NO?) i ozon w warstwie przyziemnej (O?) powodują największe szkody i prowadzą do około 400 000 przedwczesnych zgonów rocznie. Jednym z najbardziej „gorących miejsc” są północne Włochy, centrum epidemii koronawirusa w Europie. Zanieczyszczenia NO? w miastach pochodzą głównie z transportu, zwłaszcza pojazdów z silnikiem Diesla, które są również głównym źródłem PM. Od początku XXI w, nastąpił gwałtowny wzrost udziału pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w Europie, z których wiele nie spełniało europejskich norm w zakresie zanieczyszczenia powietrza. Przeciwko krajom UE toczy się 71 postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego z powodu niewłaściwej jakości powietrza.
Obrazy porównują odczyty emisji NO2 z 5-25 marca 2019 r. z analogicznym okresem 2020 r., na podstawie danych satelitarnych ESA Sentinel-5, zgodnie z zalecanymi wytycznymi (ang.guidelines ) dot. przetwarzania obrazu. Dane satelitarne zostały przeanalizowane przez Jamesa Poetzschera, twórcę witryny greenhousemaps.com, działającego na rzecz EPHA.
O Metodzie obrazowania.