Taktyki przemysłu tytoniowego dotyczące przeciwstawiania się skutecznej kontroli tytoniu:
- Pozyskiwanie informacji – monitorowanie instytucji i organizacji kontrolujących wyroby tytoniowe. Określanie społecznych trendów w celu przyszłego dostosowania produktu do wymagań konsumenta (jakość produktu, skuteczność reklamy, przekaz).
- Public Relations – wykorzystanie mediów do kształtowania opinii publicznej poprzez promowanie stanowisk sprzyjających przemysłowi tytoniowemu.
- Finansowanie działalności politycznej – pomoc w pozyskiwaniu głosów oraz ?legislacyjnych przysług? ze strony polityków.
- Lobbing – praktyki kontaktowania się z politykami mającymi wpływ na ustawodawstwo (wywieranie wpływu na procesy polityczne).
- Doradztwo – zatrudnianie rzekomo niezależnych ekspertów krytykujących narzędzia kontroli przemysłu tytoniowego.
- Finansowanie badań – stworzenie wątpliwości co do dowodów naukowych dotyczących szkodliwości palenia papierosów.
- Formowanie sojuszy – mobilizowanie rolników, sprzedawców detalicznych, agencji reklamowych, członków organizacji i grup przeciwstawiających się podatkom akcyzowym w celu wywarcia wpływu na procesy legislacyjne.
- Zastraszanie – zastraszanie osób i organizacji wspierających działania mające na celu kontrolę wyrobów tytoniowych (wykorzystywanie prawnej i ekonomicznej siły jako środka nękania).
- Filantropia – pozyskiwanie sojuszników (poprzez ?kupowanie?) i zdobywanie społecznego poważania wśród środowisk artystów, sportowców, filantropów oraz grup kulturowych.
- Społeczna odpowiedzialność biznesu – wspieranie działań charytatywnych jako skuteczny sposób stworzenia wizerunku przyjaznej firmy. Nawiązanie współpracy z organizacjami działającymi w obszarze ochrony zdrowia.
- Zapobieganie paleniu papierosów wśród młodzieży i programy edukacyjne dla sprzedawców – zaprezentowanie się jako jedna ze stron opowiadających się za działaniami zapobiegającymi paleniu papierosów wśród dzieci i przedstawiającymi palenie jako wybór dorosłego człowieka.
- Spór sądowy – kwestionowanie prawa i zastraszanie przeciwników przemysłu tytoniowego.
- Przemyt – podważanie polityki akcyzowej i marketingowej oraz ograniczeń w handlu. Skutkiem jest uzyskanie lepszych wyników finansowych przez koncerny tytoniowe dzięki sprzedaży większej ilości papierosów.
- Umowy międzynarodowe – kwestionowanie legalności proponowanych przepisów dotyczących narzędzi kontroli tytoniu.
Materiał opracowano na podstawie: Tobacco industry interference with tobacco control, WHO 2008.