Dieselgate 5 lat później

Wyznaczone aktualnie, ambitne cele w zakresie ograniczenia zmian klimatycznych mogą utorować drogę dla mobilności zeroemisyjnej i niskoemisyjnej w przyszłości – podkreśliło European Public Health Alliance (EPHA) w komentarzach z okazji piątej rocznicy skandalu Dieselgate.

Istnieje potrzeba podjęcia znaczących działań politycznych w odniesieniu do branży transportowej, mających na celu ochronę zdrowia publicznego, konsumentów oraz środowiska.

Jako, że klimat i nasze zdrowie są dobrami publicznymi, podwyższenie przez UE wyzwań jakie niosą zmiany  klimatyczne (55%), ogłoszone w pierwszym poświęconym zdrowiu przemówieniu przewodniczącej Komisji von der Leyen, jest odpowiedzialnym krokiem, we właściwym kierunku. Wyznaczenie roku 2035 jako obowiązującej dla całej UE daty końcowej sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych z silnikami benzynowymi i diesla, wymaga odważnych działań politycznych. Obniżając emisję gazów cieplarnianych oraz poziom zanieczyszczenia powietrza, możemy pomóc tym najbardziej wrażliwym organizmom w walce z COVID-19 i wszelkimi innymi, przyszłymi pandemiami.

?Ponowne zobowiązanie do całkowitego wycofania zanieczyszczających powietrze silników spalinowych jest słusznym zakończeniem skandalu Dieselgate. Wszystko inne może okazać się niewystarczające oraz ostatecznie zagrozić długoterminowej odbudowie Europy i celom ?Zielonego Ładu?- powiedział Sascha Marschang, pełniący obowiązki Sekretarza Generalnego EPHA.

Najbardziej śmiercionośnym dziedzictwem Dieselgate pozostaje niebezpieczny wpływ zanieczyszczenia na zdrowie ludzi. Samochody, powodując zanieczyszczenie powietrza w Europie, stają się obciążeniem dla zdrowia oraz klimatu. Europejczycy pozostają na pierwszej linii frontu, gdyż  to oni ponoszą konsekwencje zdrowotne takiego stanu rzeczy. Mając na uwadze to, że na europejskich drogach (w szczególności Europy Wschodniej) porusza się 51 milionów znacząco zanieczyszczających powietrze samochodów osobowych i dostawczych z silnikiem diesla, zrobiono zbyt mało, aby chronić zdrowie ludzkie. Ostatnie stanowisko Parlamentu Europejskiego, przyjęte 17.09.2020r. przeważającą większością głosów, dotyczyło tego, aby zmniejszyć obciążenie chorobami przewlekłymi oraz koszty opieki zdrowotnej związane z zanieczyszczeniem tlenkiem azotu (NOx).  Jest to krok we właściwym kierunku. Jednakże, z perspektywy zdrowia publicznego kluczowe jest zapewnienie , że wysoko zawieszone, ambitne cele klimatyczne, zostaną uwzględnione podczas nadchodzących negocjacji.

Mobilność bezemisyjna dla wszystkich to hasło przewodnie tegorocznego Europejskiego Tygodnia Mobilności. Rozumiejąc udział zanieczyszczeń powodowanych przez transport w kosztach opieki zdrowotnej, można stwierdzić, że wszystkie inwestycje poczynione w tym obszarze, zostaną zrekompensowane poprzez zmniejszenie kosztów ponoszonych przez krajowy system opieki zdrowotnej.

?Zanieczyszczenie powietrza wpływa na nas wszystkich, ale nie w ten sam sposób: najbardziej narażone są osoby podatne na choroby. Niższy poziom zanieczyszczenia mógłby również zredukować nierówności zdrowotne i przyczynić się do zlikwidowania różnic między Wschodem a Zachodem, bogatymi oraz biednymi. Dlatego EPHA z dumą wspiera naszych członków i partnerów, którzy pod auspicjami Europejskiego Tygodnia Mobilności podejmują w piątą rocznicę Dieselgate odważne działania! ? – dodał Sascha Marschang.

Tekst w oryginale:

Zoltán Massay-Kosubek, Policy Manager for Clean Air and Sustainable Mobility